Saturday, May 14, 2011

Cara mudah membuat mata untuk doodle ANDA..

Mula anda mesti ada adobe photoshop..dalam kes saya, saya lebih selesa menggunakan adobe photoshop elements.. Kiranya software ini adalah untuk orang-orang yang kurang pengetahuan dalam photoshop ni seperti SAYA..haha..Saya baru saja berjinak dlm photoshop.. Kalau ada yang salah sila tegur ya..huhu…Anda mungkin lebih mahir menggunakan photoshop ini berbanding saya
Untuk membuat mata, saya hanya menggunakan shape tool dalam photoshop
Langkah pertama ialah tekan butang Ellipse tool (U) seperti yang terpapar dibawah.. Bila anda menekan butang ini di bahagian atas akan terpapar pelbagai bentuk yang anda mahu, petak bulat dan sebagainya.. Anda juga bolah menekan right click untuk mengaktifkan pelbagai bentuk yang anda rasakan sesuai..Tapi untuk mata sudah semestinya kita menggunakan bentuk bulat..hehe :P


Seterusnya bila sudah memilih bentuk yang anda mahu.. kita boleh mula melukis..bawa anak panah ke canvas dan lukis bentuk bulat..kalau anda suka mata yang sepet anda juga boleh mengatur sedikit bentuk tersebut seperti yang anda kehendaki..Saya lebih meminati mata yang besar dan bulat seperti dibawah..


Untuk membuat anak mata, tekan butang switch foreground and background terlebih dahulu untuk menukar warna anak mata..kerana sebelum ini warna yang dipilih adalah hitam, jadi kita akan menukarkannya dengan warna putih dengan menukar warna yang akan terpapar pada canvas, seperti yang terpapar pada gambar dibawah


Selepas itu tekan butang Pensil


Pilih saiz mata pensil yang sesuai dengan mata yang telah anda lukis tadi
Letakkan mouse pada mata yang telah dilukis dan pilih posisi mana anda henda meletakkan anak mata anda..


Klik mouse anda untuk mendapatkan hasil anak mata seperti dibawah..

Saya telah memilih untuk meletakkan dua anak mata satu kecil dan satu besar…Ini kerana saya merasakan bahawa dua anak mata membuatkan lukisan doodle saya lebih cantik dan comel (syok sendirilah tu)..hehe Selepas itu tekan butang Move Tool (V)..Ini kerana saya akan membuat pendua bagi mata tersebut..


Tekan butang Alt pada keyboard anda dan bawa mouse anda ke mata yang telah siap itu.. Pastikan butang Alt tersebut masih ditekan dan jangan lepaskan terlebih dahulu..Pastikan juga kotak pada mata yang telah dilukis itu adalah sama seperti gambar dibawah


Tarikkan mouse itu kesebelah kiri atau kanan canvas..Anda akan mendapat sepasang mata yang sangat comel..hehe
Tadaaaa..Siap sudah mata untuk doodle anda..Comelkan..hehe.. Selamat mencuba..

27 comments:

Salmiza S. said...

wah2... trimas sbb sudi share ilmu neh... =)

Nurnajwa said...

Wahhh, good tips :] Boleh cuba nnti.

anamizu said...

wahhhh gud la..nti bleh la try..hihi

karengurlz said...

Miza, Najwa, Anamizu: sila2 lah try ek..hehe

SANDRA AZWAN said...

Simple and cute!;-)

damha said...

hye karen pe kbr..lama x dgr berita...

CUTE_on you said...

kopi pon boleh kuruskan badan dan perut buncit - anda kata teh.......tapi lihat produk yang jual ada juga gunakan kopi? kenapa kopi? sebab ia juga membantu kuruskan badan.....minum kopi selepas 28 minit pergi bersenam.......selepas 1 bulan lihat berat badan awak ......berapa kg? tapi awas jagan terlebih minum kopi, 1 cawan 1 hari oklah dalam 4/7 = / 2 kali seminggu.....nak kurus lagi jangan makan malam......minum sahaja boleh.....cam saya sblum nihh 82 kg selepas 5 bulan saya skrg dah sampai 74 kg saya x tipu saya jujur dan kongsi pengalaman saya..http://adi-shah.blogspot.com/

karengurlz said...

sandra azwan: tq
Damha: sory lah, lama tak buka blog..bz..hehe..tq krn masih ingat ngan karen
cute on you: tq 4 the info

damha said...

cikgu dok cibuk mengajar ka...anak2 murid nk periksa ka cikgu....

karengurlz said...

Damha: budak tadika mana de ujian..tak di galakkan memberi tekanan utk mereka..

damha said...

oo betul tu cikgu...ini saikologi kanak2 ni...he333...

karengurlz said...

tahu tak pe..:P

damha said...

cikgu mengajar dlm daerah mana...

karengurlz said...

Kuching

Benrauf said...

hehehe. cute jek. pandai jugak cikgu tadika ni melukis. :)

damha said...

slm karen..pe kbr..lama x dgr berita...bz ke...

karengurlz said...

Benrauf: tq..ala tak de lah comel sgt..biasa2 je kartun tu..
Damha: wslm..ada je kat sini..

Anonymous said...

damha....nape xde entry baru...he3333

karengurlz said...

Damha: blm ada idea nk buat entry br...hehe

damha said...

karen wat le entry ttg kanak2 tadika tu...

Anonymous said...

Very similar.

karengurlz said...

idea yg bgs lah damha..nanti karen buat entry ttg budak2 tadika ek..but ada ke org nak baca..ermmm

damha said...

ceritalah ttg telatah kanak2 tersebut semasa sdg dlm class..masukan sekali pic2 kanak yg comel dlm aksi yg menarik...

karengurlz said...

idea yg bgs..akan dipertimbangkan..hehehe

damha said...

hobi karen wat pe ye masa lapang tu

karengurlz said...

damha: baca novel kot..hehe..

suzie rahman said...

nice tuto.thx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...