Sunday, July 31, 2011

Kursus Orientasi Di Kota Kinabalu Sabah (23 Julai 2011 - 29 Julai 2011)

Disini aku nak kongsi pengalaman aku berkursus di Sabah pada minggu lepas. Mula - mula dapat berita nak berkursus tu aku rasa mcm tak nak pegi..warghhhh..sedih ooo nak tinggalkan Swk tercinta..hehe.. tapi untuk layak untuk naik gred so aku TERPAKSA lah pegi..huhu :'(
So nak dijadikan cerita tu wpun sedih aku pergi gak..tapi bila mula menjejakkan kaki ke tanah Sabah aku x-cited lah pulak.. hehe..dari atas aku dpt tgk Sabah yg indah..dengan pulau - pulau nya..dgn air yg biru..teruja sungguh...Sewaktu di airport aku & the geng telah merancang utk x-tend kt org punya tiket..sepatutnya kt org balik pada 29 Julai tapi kt org tunda pada 30 Julai.. hehe.. disebabkan kt org perlu menghadirkan diri untuk kursus mana ada masa nak keluar kan? so tarikh tunda tu adalah untuk kt org luangkan masa untuk jelajah bumi Sabah..
Hari pertama sampai ke Sabah kt org sempat gak shopping di Pasar Philipine.. byk sungguh cenderahati yg dijual kat situ..tapi yg aku tak blh lupa tu adalah cenderahati yg berbentuk beg katak..memang menggelikan..bagi aku lah..tak tahu lah bagi org lain..hehe..setelah dirisik beg itu mmg asalnya dari katak yg telah di awet..warghhhhhh...geli siotttt...asal aku pegi dkt beg tu je mesti seram satu badan..nasib baik lah ada seorang member aku ni yg alihkan katak tu..kalau tak mmg aku keluar dari pasar tu saat itu juga..hahaha.. kat pasar ni mmg byk cenderahati yg menarik..mmg aku syorkan pada sesiapa yg hendak pegi ke Sabah tu singgah lah ke pasar ni ek..
Melalut je keja aku ni..yg aku nak cerita ni sebenarnya pengalaman berkursus selama seminggu di IKM Sabah.. hari pertama mmg memenatkan..Geng kt org berangkat dari airport kch jam 6.10 am.. bayangkanlah pkl berapa kt org perlu berada di airport..sampai je kat Sabah sempat shopping sementara menunggu time pendaftaran.. selepas pendaftaran kt org tidak di benarkan lagi untuk keluar dari IKM..bermulalah detik utk berkursus..mmg penat.. sebab hari pertama sehingga hari ke hari ketiga program nya ialah mendengar ceramah..ada sesi pecahan kumpulan pada hari pertama.. mula dari hari pertama kt org perlu duduk dlm kumpulan..yang melucukannya aku dapat kump yg semuanya kaki tido..hahaha..sorry girls and guys...aku pun kaki tido gak..disebabkan pihak urusetia hanya membenarkan kami tido pada jam 2 pagi dan perlu bangun jam 4 pagi jadi semua peserta kursus tidak mempunyai masa rehat yg cukup..haha..so kebanyakannya tertido pada time org ceramah..sama juga lah dgn aku..huhu..waktu tu aku mmg tak leh jumpa kerusi kuning yg kt org selalu duduk tu..asal duduk je kat kerusi kuning tu automatik mata aku mmg pejam..haha..semua pulun berzikir je..pening tu jgn kata lagi lah..tak cukuk tido punya pasal..waktu berdiri untuk menyanyikan lagu Negaraku pun aku boleh rasa nak tido..aku tgk penceramah tu mcm dah double..aku risau gak kalo aku tertido time tu..buatnya aku terjatuh n tertido time tu sambil berdengkur sapa yg malu...aku gak..muahahaha..aktiviti mmg padat..dari pagi sampai ke awal pagi yg satu lagi..mlm yg kedua kt org cuma ada masa tido tak sampai satu jam..rasanya dlm 45 minit je..huhuhu..time tu mmg panas baran semua..tapi disebalik nya mmg ada maksud yg tersirat..kt org je yg tak faham waktu tu..masuk hari yg keempat aktiviti byk melibatkan fizikal..so masa utk mengantuk tu tak de lah sgt sebab byk melakukan pergerakan..tapi aku tetap aku..hahaha..asal ada masa je aku mesti terlelap..well nak buat mcam mana..pembawaan umur..haha..yelah tu kan..hari keempat dan kelima lebih kepada LDK..dari situ kt blh lihat semangat berpasukan amat menyerlah dlm peserta kursus..semua org lebih bersemangat dan sudah mula berkawan sesama peserta lain..hubungan persahabatan semakin erat.. disini aku kenal dgn rakan - rakan yg lain..kumpulan aku (thomas, george, ika, hafshah, virda, suriah, yat, kak yati, kak arnie, kak pat, kak dora, kak wati) - "sarbah tanching"...that's our group..mmg best.. aku tak sangka aku akan mengalami pengalaman seperti ini..rasa nak putarkan semula saat kt bersama..:'( kenangan bersama kalian tidak akan aku lupakan.. semangat setiakawan mmg teruji ketika aktiviti Kembara..saat suka duka, mmg aku tak kan lupakan.. wpun aktiviti ini amat memenatkan tetapi pengalaman yg aku lalui mmg sgt - sgt berharga.. wpun di bayar satu juta pengalaman seperti ini amat bermakna dlm hidup aku..pengisian kursus akan tetap aku sematkan dalam hati..sedikit sebanyak jauh di lubuk hati aku amat tersentuh dgn apa yg di sampaikan..
hari Jumaat merupakan hari terakhir aku di IKM Sabah..saat berbunyinya wisel menandakan tamatnya kursus orientasi maka berakhirlah pengalaman kursus kami di Sabah..semua bergegas untuk pulang..sehinggakan aku tidak sempat untuk mengucapkan selamat tinggal pada rakan - rakan yang lain..tapi disini aku ingin mengucapkan selamat tinggal pada rakan - rakan yg sama - sama berkursus di IKM Sabah..pengalaman bersama kalian tidak akan aku lupakan sampai bila - bila..
Sekarang aktiviti untuk melepaskan tension selepas penat berkursus..dengan ditemani tiga org rakan, kami mulakan operasi untuk menjelajah Sabah dalam masa yg terdekat..hehehe..selepas check in di hotel kami iaitu Seri Borneo , aku dan rakan - rakan telah pergi ke jeti tempat untuk pelancong menjelajah ke pulau - pulau sekitar Kota Kinabalu.. aku dan rakan - rakan telah pergi melawat ke Pulau Manukan...Pulau yg sangat cantik..tapi sayangnya disebabkan kami pergi agak tergesa - gesa krn jam tlh menunjukkan jam 3 ptg, kami tidak dapat membuat persiapan yg secukupnya..kami langsung tidak terfikir untuk bermandi manda di Pulau tersebut..huhuhu :'(  kami hanya sempat menjelejah pulau tersebut dan berjalan - jalan di sekitar nya sahaja..kami semua berazam untuk menjejakkan kaki ke pulau tersebut sekali lagi bersama - sama org yg tersayang.. dalam hati aku juga turut menyimpan hasrat yg sama.. bercuti di Pulau tersebut bersama "Suami tercinta"..haha..angan2 aku saja tu.. entahkan ad entahkan tidak jodoh ku itu..ermmm..entahlah..
Bagi kawan - kawan yg bersama - sama bercuti di Kota Kinabalu, Sabah wpun hanya sehari aku amat "enjoy" dgn percutian ini..hasrat ku untuk bercuti bersama rakan - rakan telah tercapai..tinggal satu hasrat lagi yg blm tercapai..kt tunggu dan lihat sajalah adakah hasrat ku yg satu lagi tercapai atau tidak ya..hahaha..wpun dlm satu masa yg singkat, percutian di Sabah tidak akan aku lupakan..
Esok bermulanya perjuangan kt dalam menegakkan sesuatu yg tersembunyi..hahaha..bermula semula tugas kt rakan - rakan semua.. Ingatlah pesanan yg ada dalam orientasi..ingat pesanan TKF kt ya.."Perjuangan belum selesai" .. aku ada rakan yang bersama - sama dalam meneruskan perjuangan aku ini... Hidup K****...Hidup kita semua.. Sayang kalian semua..

9 comments:

Salmiza S. said...

best - nya ! xpenah pegi east malaysia ! pernah berniat nak pegy, tapi xpernah2 sampai... =)

karengurlz said...

pegilah miza..mmg best.. kat sabah terkenal dgn pulau yg sgt cantik..air yg biru...perghh mmg best..nanti kalau ada kesempatan saya nak pegi lagi ke situ..insya Allah

Anonymous said...

damha..
saya dah biase gi kk...pasar pilipine pun saya dah gi...

karengurlz said...

wahhh..bestnya...Sabah mmg best..rasa nak pegi lagi..Insya Allah akan pegi bersama2 dgn kwn2 lagi..best bila ada org temankan..ermm bila lah agaknya akan menjejakkan kaki ke bumi sabah lagi ek..ermm

damha said...

slmt ari raye karen...maaf zahir batin ye...moga2 karen bahgia bersama2 keluarga dihari raya nanti...

karengurlz said...

slmt hari raya damha..slmt hari raya gak utk miza..

Mrs Ck said...

wah pok, ku br baca blog ko tuk..wkakaka..berkurun lamak br on tek nk... pa2 pun, miss u very the much... bah, jum g meloncong gik pok...muahahaha

Muallim Adham said...

slm.. saya juga byk mendengar input dr kawan2 mengenai sabah.. mmg menarik dan cantik dan byk terpelihara dr pencemaran..

karengurlz said...

Mrs CK: jom pok..embak sara sekali.. tapi kurang soranglah..Mala..huhuhu..miss u too pokk
Muallim Adham: Wslm.. tu lah..rasanya nak pegi lagi..insya Allah kalau tak de aral melintang akan saya jejak lagi kaki ke situ.. tak puas meneroka bumi Sabah..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...